Allt du behöver veta om Bonus Malus

Undrar du också vad bonus/malus-systemet betyder och vad det innebär för dig? Här får du hela förklaringen, uppdelat i fyra korta stycken.

13.03.2019

Ljus bild på en elbil som laddar under texten bonus malus förklarat
Gratis onlinevärdering av din bil
Registreringsnummer
Fyll i ditt registreringsnummer

Jag har glömt mitt registreringsnummer

1. Bonus Malus - regeringen, miljön och bilar

Under sommaren 2019 införde regeringen ett nytt system för att få fler att köpa miljövänliga fordon. Den tidigare miljöbilspremien, även kallad supermiljöbilspremien, ersattes av ett Bonus/Malus-system.

Namnet kommer från latin där Bonus Malus betyder ungefär “bra dåligt”. Det som anses vara “bra” (Bonus) är i detta fall miljövänliga fordon, det vill säga fordon med mycket låga koldioxid (CO2) utsläpp, och alla som köper en ny sådan premieras med en bonus.

Köper man däremot ett fordon som inte uppfyller vissa miljökrav, med andra ord, har höga CO2 utsläpp, klassas det som “dåligt” (Malus) och man får en förhöjd fordonsskatt.

Bonus/Malus-systemet, med positiva och negativa incitament, ska helt enkelt bidra till att uppnå ett önskat beteende. I det här fallet, uppmuntra till klimatsmarta bilköp.

Det nya systemet är en pusselbit i regeringens strategi för att minska koldioxidutsläpp (CO2) och klimatförändringar orsakade av oss människor.

Kritiker och vissa experter menar dock att det nya systemet är en riktig kalldusch för många som kommer få markant höjd skatt. Men enligt bedömare är det ett nödvändigt ont, om regeringen menar allvar med det ambitiösa målet att kunna sänka CO2 utsläppen med 50 % innan 2030

2. Bonus Malus beräkning - privata fordon

I systemet ingår alla nya fordon inom kategorierna personbilar, husbilar, lätta lastbilar och lätta bussar.

Notera dock, att det endast gäller för nya fordon, från fordonsår 2018 eller senare. Fordonet får inte heller ha varit påställt före den 1a juli 2018. Man kan alltså varken bonus eller förhöjd skatt om bilen är äldre.

Detta gäller för Bonus

  • Fordon med CO2 utsläpp på högst 60 g per kilometer får en bonus på maximalt 60 000 kronor.
  • Köper man en bil med nollutsläpp, exempelvis en elbil eller vätgasbil, är högsta bonusen alltså 60 000 kronor.
  • För varje extra gram CO2 som en bil sedan släpper ut, så minskar bonusen med 833 kronor.
  • Bonusen får inte heller överstiga mer än 25 % av fordonets nypris.

Glöm inte att du själv måste ansöka om bonusen! Du måste själv skicka in en försäkran, inom sex månader från köpet, för att du ska få bonusen. Därefter betalas pengarna ut till det konto som du angett i vägtrafikregistret.

Detta gäller för Malus

  • Den förhöjda fordonsskatten gäller de 3 första åren. Därefter återgår den till det normala beloppet.
  • Det är endast bensin- och dieseldrivna bilar som släpper ut mer än 95 gram CO2 per kilometer vid blandad körning som får förhöjd skatt.

    95 gram upp till 140 gram = 82 kronor per gram.

    140 gram och uppåt = 107 kronor per gram.

  • Det gäller bara för bilar som inte använder andra drivmedel, såsom alkohol eller gas.
  • Grundbeloppet per år är 360 kronor.
  • För dieselbilar tillkommer också ett miljötillägg på 250 kronor.
  • För dieselbilar och elhybrider vars förbränningsmotors drivmedel släpper ut mer än 95 gram CO2 per kilometer, tillkommer ett bränsletillägg. Bränsletillägget räknas ut genom att ta det totala antalet gram CO2 utsläpp per kilometer och gångra det med 13.52.
Bild på stadstrafik

3. Bonus Malus tjänstebil

Reglerna för tjänstebilar skiljer sig något från de för privata fordon. För många av de populära tjänstebilarna innebar det nya systemet en markant skattehöjning. Den tidigare nämnda kallduschen.

Framförallt handlar det om bilar som tidigare klassades som miljövänliga men som numera inte anses “gröna”, vilket många dieselbilar råkade ut för.

Detta gäller för tjänstebilar

  • Bonusen som går till ett företag får “uppgå till högst det belopp som motsvarar 35 procent av prisskillnaden mellan bilens nypris och nypriset för närmast jämförbara bil, om bilens nypris är högre än nypriset för den närmast jämförbara bilen.” enligt Transportstyrelsen.
  • Förmånsvärdet sätts ner för elbilar, ladd hybridbilar och gasbilar till motsvarande bil utan miljöteknik. Utöver det sätts det ner 40% (max 10 000 kronor).
  • Malus-skatten läggs på förmånsvärdet, vilket betyder att det blir dyrare för dig som har en sådan bil.
  • En stor skillnad är även att vägskatten lyfts in i förmånsberäkningen och ska bekostas av föraren, till skillnad från företaget.

När det kommer till bilskatt är det viktigt att skilja på tjänstebil och förmånsbil. En tjänstebil får endast köra totalt 100 mil privat, till exempel till arbete eller förskola, vid maximalt 10 tillfällen per år. En förmånsbil, däremot, är en tjänstebil som även får användas privat.

4. Bonus Malus exempel

Om du vill se hur din nya bil påverkas av det nya systemet kan du använda en kalkylator. Du hittar enklast en sådan på Transportstyrelsens hemsida.

Med hjälp av deras kalkylator har vi tagit fram 2 exempel:

Bonus Malus Volvo V90

Exempel: Volvo V90, diesel med en åttastegad Geartronic™ (automatlåda), med 131 gram koldioxidutsläpp per kilometer.

Den kategoriseras alltså som Malus eftersom utsläppen överstiger 95 g CO2/km.

För en sådan Volvo hamnar den årliga skatten på 5 333 kronor under de tre första åren. Efter tre år återgår det till det normala, och den årliga skatten blir 2 821 kronor.

Bonus Malus Kia Niro

Exempel: Kia Niro, ladd hybridbil vars drivmedel är en blandning av el och bensin, släpper ut 29 gram koldioxid per kilometer.

Vilket innebär Bonus, eftersom den har lägre än 60 g CO2/km.

För uträkningen har vi utgått från en privatperson som köper modellen 1.6 GDi Plug-in Hybrid DCT-6 som kostar 304 900 kronor.

Köper du en sådan bil får du alltså ett bidrag på 35 843 kronor.