Vanliga frågor hos viköperdinbil.se

Allmänt

Allmänt

Onlinevärdering

Onlinevärdering

Försäljningspriset

Försäljningspriset

Överlämning

Överlämning

1.
Hur fungerar Viköperdinbil.se?
  1. Först utför du vår kostnadsfria onlinevärdering. För detta behöver vi registreringsnummer och miltal. Du får då omedelbart en första uppskattning. Den fungerar som en vägledning för det ungefärliga värdet av din bil..
  2. För att få ditt slutliga försäljningspris behöver vi ytterligare information om din bil, som exempelvis skick och utrustning. Du kan enkelt förse oss med detta online. Slutligen laddar du enkelt upp några bilder på din bil. Med dessa uppgifter beräknar sedan våra experter ditt slutliga försäljningspris. Du kommer att få försäljningspriset via e-post och bestämmer själv om du vill sälja eller inte.
  3. Om du bestämmer dig för att sälja bokar du enkelt tid för överlämning på en station nära dig. På plats kommer vår medarbetare att kontrollera bilen så att den information du angett online stämmer överens med bilens faktiska skick och utrustning.
  4. Vi skriver kontrakt och gör sedan en snabb och säker banköverföring. Naturligtvis ägarbyter vi och ställer av din bil åt dig.

Viktigt:

  • Se till att du tar med dig bilens nycklar och registreringsbevis del 2 vid besök. Plocka ur alla personliga föremål ur din bil innan du kommer på din tidsbokning.
2.
Varför ska jag sälja min bil till Viköperdinbil?

Viköperdinbil.se erbjuder ett enkelt och säkert sätt att sälja din bil. Om du säljer hos oss undviker du:

  • ansträngning och kostnad för att lägga upp annonser,
  • tid för att anordna möten och provkörningar med främlingar,
  • värdeförlusten för din bil då man väntar på ett bättre erbjudande,
  • allt pappersarbete kring ägarbyte och avställning

3.
Varför behöver ni min e-postadress och telefonnummer?

Vi behöver din e-postadress för att skicka dig resultatet av onlinevärderingen. Vi behöver ditt telefonnummer för att bekräfta din tid för överlämning på vår station. För ytterligare frågor angående dataskydd hänvisar vi till våra dataskyddsregler.

4.
Tillkommer det några avgifter vid försäljning av min bil?

Hela värderingsprocessen hos Viköperdinbil.se är helt gratis för dig.

5.
Måste jag betala någon avgift om jag inte vill sälja min bil?

Nej, det finns inga avgifter. Hela onlinevärderingsprocessen är helt gratis för dig.

6.
Jag glömde något i handskfacket. Vem kan jag kontakta?

Om du har glömt något i din bil är det bästa att ringa vår kundservice så snart som möjligt på 08-12 44 3000. Där kommer du att få information om hur du går vidare.

7.
Kan jag sälja en finansierad bil?

Ja, du kan också sälja en bil till oss med pågående finansiering. Kontakta finansbolaget för att få ut en lösenoffert ställd 7 bankdagar fram. Ta med den till din tidsbokning på stationen. Kvarvarande belopp kvittas mot försäljningspriset och bilen frigörs från banken.

8.
Kan jag sälja en företagsbil?

Ja, du kan sälja en företagsbil bil till oss. Ta med följande dokument till din bokade tid:

  • Ett försäljningstillstånd utfärdat i ditt namn av en företagsrepresentant som har rätt att ingå avtal kring bilen (t.ex. verkställande direktör). Denna fullmakt måste innehålla datum, plats och företagsstämpel samt företagets företrädares underskrift.
  • En kopia av ditt ID-kort eller pass - både från dig och företagsrepresentanten.
  • Ett utdrag från företagets bank med det kontonummer pengarna ska föras över till och att kontot tillhör företaget framgår.

9.
Min bil är inte längre trafiksäker. Kan jag fortfarande sälja min bil hos Viköperdinbil.se?

Ja, vi köper också icke-trafiksäkra bilar. Lägg till detta när du fyller i din information om bilen online. På så vis kan vi göra en så korrekt prissättning som möjligt. Om inte så kan det bli en stor skillnad mellan den första uppskattningen och ditt slutliga försäljningspris.

Du transporterar själv din bil till den station du valt. Transport är dessvärre ingen tjänst vi erbjuder.

10.
Kan jag sälja bil åt en familjemedlem eller bekanta hos Viköperdinbil.se?

Ja, du kan sälja ett fordon på uppdrag av en tredje part hos Viköperdinbil.se. Ta bara med dig följande dokument till din tidsbokning hos oss:

  • En fullmakt undertecknad av den registrerade fordonsägaren och utfärdad i ditt namn.
  • En kopia av både ditt och ägarens ID-kort eller pass.

11.
Kan jag sälja en bil jag ärvt?

Jo det kan du. Utöver fordonsdokumenten, ta också med dig boupptäckningen samt fullmakt om det finns flera arvtagare till din tid för överlämning.

12.
Köper ni bilen även om fordonsdokumenten inte utfärdats till säljaren?

Ja, du kan också sälja bil åt tredje part hos oss. Ta bara med dig följande dokument till din tidsbokning hos Viköperdinbil.se:

  • En fullmakt undertecknad av den registrerade fordonsägaren och utfärdat i ditt namn.
  • En kopia av både ditt och ägarens ID-kort eller pass.

13.
Köper Viköperdinbil.se bilen utan registreringsbevis?

Nej, för att köpa din bil behöver vi registreringsbevis del 2. Tyvärr kan vi inte köpa en bil utan det.

Om du inte har ditt registreringsbevis del 2 så kan du beställa ett nytt helt gratis hos Transportstyrelsen.

Det är annorlunda med ett finansierat fordon. Med detta deponeras vanligtvis registreringsbeviset hos banken. I det här fallet tar vi gärna emot en slutoffert ställd 7 bankdagar framåt och kan således lösa ut bilen genom att kvittera det slutliga försäljningspriset mot slutsumman hos banken.

1.
Hur får jag reda på vad min bil fortfarande är värd?

Tack vare Viköperdinbil.se är värderingen enkel, snabb och fri från avgifter. Onlinevärderingen av din bil sker i två steg:

  1. I det första steget anger du registreringsnummer och miltal för din bil. Du får omedelbart en första uppskattning.
  2. I det andra steget lägger du till detaljer om skicket och utrustningen. Ladda upp några bilder av din bil. Du kommer då att få ditt slutliga försäljningspris via e-post.

2.
Hur säljer jag min bil efter onlinevärderingen?

När du har fått din prisuppskattning anger du i nästa steg ytterligare biluppgifter och laddar upp bilder på din bil. Du kommer då att få ditt slutliga försäljningspris direkt från oss via e-post. Om du önskar sälja kan du boka en tid för överlämning på en station nära dig.

Din bil kontrolleras på plats under en slutlig kontroll av en av våra anställda. Därefter upprättas försäljningsavtalet som båda parter signerar för att slutföra affären. Bilen blir kvar på vår station och vi tar naturligtivis hand om ägarbyte och avställning.

3.
Jag kan inte slutföra min onlinevärdering. Vad ska jag göra?

I det här fallet kontaktar du helt enkelt vår kundservice.

4.
Fick ni mina biluppgifter?

Så snart du har angett all information kommer du att få en bekräftelse på hemsidan.

5.
Kan jag redigera uppgifterna efteråt?

Nej, det är tyvärr inte möjligt att redigera uppgifterna i efterhand. Om du matat in fel uppgifter ber vi dig mata in dem på nytt.

6.
Vad är skillnaden mellan onlinevärderingen och självvärderingen?

Via onlinevärderingen delar du registreringsnummer och miltal med oss. Du får då omedelbart en första uppskattning. Detta är dock inte ditt slutliga försäljningspris.

Försäljningspris får du efter självvärderingen: lägg bara till extra information om din bils utrustning och skick för att därefter ladda upp bilder på din bil. Med denna ytterligare information bestämmer vi sedan det slutliga försäljningspriset för din begagnade bil. Observera att du själv bestämmer om du vill sälja din bil eller inte.

7.
Jag gjorde en onlinevärdering av min bil för ett tag sedan. Är det priset fortfarande giltigt?

Begagnatmarknaden är mycket dynamisk vilket gör att bilvärderingar kan förändras dagligen. Vi rekommenderar därför att du gör en ny onlinevärdering.

8.
Varför kan jag inte hitta min bilmodell när jag gör onlinevärderingen?

Vår databas innehåller de flesta nationella och internationella fordonsmodeller som tillverkades efter 2001. Om din bil inte finns i vår databas, vänligen skriv ett e-postmeddelande till info@vikoperdinbil.se med följande information:

  • Första registreringsdatum
  • Märke
  • Modell
  • Miltal
  • Motoralternativ
  • Fordonstyp (sedan, kombi, cabriolet, VAN, SUV)
En av våra medarbetare kommer att kontakta dig inom de närmsta 24 timmarna (arbetsdagar).

9.
Kan jag skicka mina biluppgifter och bilder per e-post också?

Nej, att fastställa ett slutligt försäljningspris för just din bil är endast möjligt om du skickar uppgifterna till oss med hjälp av formuläret.

1.
Får jag verkligen det slutliga försäljningspriset som jag fick via e-post vid överlämning?

Du kommer att få ditt slutliga försäljningspris via e-post när du har delat ytterligare information och bilder på din bil. Priset som visas i e-postmeddelandet är ditt slutliga försäljningspris. På vår station kommer en av våra kollegor att gå igenom den information du har angett om bilen under en slutlig kontroll. Därefter kan vi skriva kontrakt och betala ut ditt försäljningspris.

Om det finns skillnader i bilens faktiska skick jämfört med den information du angett kan försäljningspriset komma att justeras. Våra anställda kommer att förklara alla detaljer för dig på plats.

2.
Vad är skillnaden mellan uppskattningen och det slutliga försäljningspriset?

I det första steget delar du enbart registreringsnummer och miltal för din bil. Du får då en första uppskattning.

I det andra steget lägger du till information om skicket och utrustningen samt laddar upp några bilder. Vi skickar ditt slutliga försäljningspris baserat på dessa uppgifter via e-post.

3.
Vilken information behövs för att fastställa det slutliga försäljningspriset?

Förutom information om utrustningen (t.ex. antal nycklar, färg) behöver vi också information om bilens allmänna skick. För att fastställa det exakta försäljningspriset för dig behöver vi också bilder på din bil. Med hjälp av denna information fastställer våra experter det slutliga försäljningspriset.

4.
Hur lång tid tar det tills jag får mitt slutliga försäljningspris?

Ditt slutliga försäljningspris kommer att beräknas av en av våra experter, med hänsyn till aktuell information. Vi gör detta så fort vi kan men om det finns en stor efterfrågan kan prisberäkningen försenas med 2-3 dagar.

Om du fortfarande inte har fått ditt slutliga försäljningspris efter tre dagar, vänligen kontakta vår kundservice. Där undersöker vi ditt specifika fall och försöker hitta en snabb och enkel lösning.

5.
Varför skiljer sig värdet från priset på den privata marknaden?

Försäljningspriset som vi erbjuder skiljer sig vanligtvis från försäljningspriset på den privata marknaden. Denna prisskillnad beror på flera faktorer. En anledinng är att försäljningspriserna på den privata marknaden är så kallade "förhandlingsbara priser". Möjligheten att förhandla ned dessa priser är vanligtvis 10-20%.

Dessutom finns så kallade "önskade priser" ofta på den privata marknaden. Dessa "önskade priser" återspeglar en rent subjektiv bedömning av respektive säljare och skiljer sig ofta avsevärt från det faktiska marknadsvärdet för den begagnade bilen.

Observera också att vi som professionella köpare bär kostnader när vi köper din bil. Exempel på detta är kostnader för administration, reparationer, rekonditionering, lagring och transport av bilen. Vår professionella personal som finns på plats för att göra din bilförsäljning så snabb och smidig som möjligt är en annan sådan. Vi måste ta hänsyn till dessa kostnader när vi bestämmer vårt slutliga försäljningspris för dig.

Försäljning till privatpersoner är också förknippat med kostnader och investerad tid vilket påverkar helhetsaffären. Du måste investera mycket tid och pengar för saker som annonsering, visningar, provkörningar och telefonsamtal. Samtidigt ska inte heller risken att bli utsatt för ett brott (förfalskade pengar, pengar som dras tillbaka från kontot, bedrägeri etc.) när man säljer privat underskattas.

1.
Varför måste jag boka en tid för överlämning?

Din tidsbokning på plats är viktig eftersom vår expert behöver kontrollera den information du angett online. Detta eftersom ytterligare utrustning eller skador kan leda till en korrigering av försäljningspriset. Detta kan sedan fastställas och affären kan slutföras.

Att boka en tid i förväg är viktigt eftersom vi förbereder oss just för dig och din bil. På detta sätt kan vi se till att vi har tillräckligt med tid för dig.

2.
Vad måste jag ta med mig på min tidsbokning?

Ta med dig följande saker till din tid för överlämning på stationen:

  • Registreringsbevis del 2
  • Alla befintliga nycklar
  • Ditt giltiga ID-kort eller pass

Om tillgängligt, ta också med dig följande saker:

  • Tillhörande servicebok
  • Fakturor och kvitton för service, reparationer etc.
  • En andra uppsättning däck (om tillgängligt)
  • EU-intyg om överensstämmelse / COC-dokument (om tillgängligt)
Även om dessa saker inte är absolut nödvändiga, garanterar de vanligtvis ett bättre inköpspris.

Kom ihåg att plocka ur alla personliga tillhörigheter ur bilen före ditt besök. På så vis går din tid för överlämning så snabbt och smidigt som möjligt.

3.
Hur går det till under mitt besök?

Du kommer till en av våra 17 stationer runtom i Sverige på din bokade tid för överlämning.

  1. En kollega gör en slutlig genomgång av bilen.
  2. Vi ingår ett köpeavtal med dig och överför försäljningspriset.
  3. Vi utför ägarbytet ställer av din bil.

4.
I vilka städer kan jag hitta era stationer?

Vi har 17 stationer i 14 städer. Du hittar en översikt av alla stationer här.

5.
Vad har era stationer för öppettider?

Öppettiderna för våra stationer finns på vår hemsida. Här hittar du en översikt per station.

6.
Hur gör ni på stationen med tanke på rådande riktlinjer för att undvika smittspridning?

Exempelvis gäller följande just nu för att skydda våra kunder och anställda vid överlämning: Riktlinjer kring avstånd och begränsat antal personer som kan vara inne på stationen samtidigt. Vi använder också handskar och munskydd i så hög grad som möjligt när vi provkör din bil.

7.
Kan jag skjuta upp min tid för överlämning?

Naturligtvis kan du ändra din tidsbokning. Kontakta oss per telefon på 08-12 44 3000 och boka en ny tid. Alternativt kan du använda den bokningsbekräftelse du fick per mejl. Den innehåller möjligheten att välja en annan tid genom att klicka på länken.

8.
Hur betalar ni försäljningspriset för min bil och är det möjligt för er att betala kontant?

Efter försäljningen överför vi försäljningspriset till ditt bankkonto snabbt och säkert. Tyvärr är kontant betalning inte möjligt av säkerhetsskäl.

9.
Vad händer med min bil efter försäljningen?

Efter försäljningen utför vi ägarbytet och ställer vi av din bil. Sedan säljer vi bilen vidare.

10.
Är det möjligt för er att hämta min bil?

Nej, dessvärre är det inte en tjänst vi erbjuder i dagsläget.