Bilarna som minskat mest i värde i Europa under 2017

Funderar du på att sälja din bil? Här är bilarna som tappade mest i värde förra året. Se om din bil är en av dem!

08.03.2018

Bil och mynt
Gratis bilvärdering i endast 2 steg
Registreringsnummer
Fyll i ditt registreringsnummer

Jag har glömt mitt registreringsnummer

Alla bilar tappar värde med tiden, men det finns några modeller som sjunker mer i pris än andra. Detta faktum kan påverka dina planer på att sälja den.

Att sälja en bil kan vara krångligt, men oftast blir det ännu mer komplicerat om din bil förlorat mer i värde än förväntat. Därför vill vi hjälpa dig att ta reda på hur mycket du kan få för din begagnade bil.

I det syftet har vi upprättat en lista över de bilar med förbränningsmotorer som sjönk mest i värde under 2017. Vi har helt bortsett från elbilar, på grund av deras mycket snabba värdeminskning. Fortsätt att läsa för att se om din bil finns med på listan!

1. Alfa Romeo MiTo

Alfa Romeo MiTo

Detta är den minsta modellen från den italienska tillverkaren. Bilens dagar är räknade på andrahandsmarknaden eftersom den har aningen föråldrade egenskaper jämfört med andra modeller i segmentet.

Man har använt Fiat Punto som utgångspunkt för modellen och det är huvudskälet till att MiTo hamnar överst på listan (med tanke på att Fiat Punto också är en av modellerna som minskar snabbast i värde.)

  • Genomsnittligt pris i Europa: 16 787 euro
  • Värdeminskning efter tre år: 79,3 %

2. Fiat Punto 1.4

Fiat Punto 1.4

Punto är en klassisk stadsbil som har funnits sedan 2005. Den ser ganska vanlig ut, är inte särskilt konkurrenskraftig gällande miljö eller ekonomi, och teknologin känns föråldrad.

Dock är det en prismässigt överkomlig modell. Bristerna gällande säkerhetsutrustning och teknologi förklarar det låga andrahandsvärdet.

  • Genomsnittligt pris i Europa: 13 501 euro
  • Värdeminskning efter tre år: 76,8 %

3. Opel Astra

Opel Astra

Har fem generationer bakom sig och är en av de mest sålda bilarna i Europa. Den senaste varianten har ny design, lägre vikt, förbättrad säkerhet och teknologi.

Astra har aldrig rönt några större säljframgångar då det inte är någon premiummodell. Den nya modellen har dock visat sig vara mycket bättre, vilket kommer ge ett högre andrahandsvärde jämfört med gamla modellen.

  • Genomsnittligt pris i Europa: 15 583 euro
  • Värdeminskning efter tre år: 76,6 %

4. Peugeot 508

Peugeot 508

Sedanmodell i mellansegmentet med medelmåttiga egenskaper. Inget extra att komma med gällande kvalitet eller extrautrustning jämfört med dyrare modeller.

Att det sedan inte är ett premiummärke hindrar inte dess snabba värdeminskning.

  • Genomsnittligt pris i Europa: 30 971 euro
  • Värdeminskning efter tre år: 74,4 %

5. Skoda Rapid 1.4

Skoda Rapid fortsätter att kombinera smidighet med överkomligt pris. Det är Skodas minsta sedanmodell med rymlig interiör och väl tilltaget bagageutrymme.

Vissa av Skodas modeller håller värdet bra, medan andra, såsom Rapid, inte rosar andrahandsmarknaden. Det är föga troligt att ens en tredjedel av värdet återstår när det är dags för försäljning.

  • Genomsnittligt pris i Europa: 22 050 euro
  • Värdeminskning efter tre år: 74 % i förlorat värde/li>

6. Jeep Cherokee Trailhawk

Jeep Cherokee

Cherokee innebar en rejält förändrad Jeep-modell. Man ändrade exteriör, interiör, kvalitet, och utrustning för att förvandla den till en premiumbil. Generationsklyftan blev enorm, vilket ökade försäljningen globalt.

Även om Trailhawk hör till bilarna som tappar mest i värde, så är modellen ett bra val om du söker en rymlig bil till överkomligt pris.

  • Genomsnittligt pris i Europa: 59 878 euro
  • Värdeminskning efter tre år: 65,5 %

7. Ssangyong Rodius

Detta är den koreanska tillverkarens största modell. SsangYong Rodius är bakhjulsdriven men det finns en variant med fyrhjulsdrift och den reduktion som följer med automatisk växellåda.

SsangYong Rodius är trots allt listans mest prisvärda bil, så du behöver inte drabbas av panik om du äger en sådan

  • Genomsnittligt pris i Europa: 27 935 euro
  • Värdeminskning efter tre år: 61,9 %